keskiviikko 25. toukokuuta 2016

Seitsemän askelta stressinhallintaan


Kirjoittaessani uutta kirjaani hahmottelin yksinkertaista mutta monipuolista stressinhallinnan kaavaa kiireiselle ihmiselle.

Päädyin seitsemään askeleeseen.

Tässä ne ovat: 


1. Herää aikaisin. Omista aamun ensimmäinen tunti itsellesi. Laita kello soimaan tuntia ennen suihkua, ja voimistele itsesi hereille. Meditoi tovi. Lue hyvää kirjaa vartti. Kirjoita päiväkirjaan sivu tai pari. Sitten suihkuun. Jatka tätä viikon verran, ja huomaa miten elämäsi muuttuu.

2. Suunnittele päivän voittosi. Työ on pahimmillaan hahmotonta massaa. Se jättää jälkeensä epämääräisen saavuttamattomuuden tunteen. Parhaimmillaan työpäivästä jää selkeä ”se on täytetty” –kokemus. Sitä voi ennakoida päättämällä etukäteen päivän kolme tärkeintä työtä. Kirjoita ne paperille ja viivaa yli tehtyäsi. 

3. Yksinkertaista ympäristösi. Ihmisen tuottavuus, selkeys ja kirkkaat päämäärät ovat suoraan havaittavissa työtilasta. Organisoitu ympäristö auttaa keskittymään ja vähentämään tahdonvoimaa kuluttavia valintoja. Jos siis haluat vähentää stressiä ilman stressiä, siivoa työpöytäsi. Jätä jäljelle kymmenen esinettä. 

4. Tee syvää työtä. Kokonainen sukupolvi on menettämässä pitkäjänteisen keskittymisen kyvyn. Samalla menetämme mahdollisuuden kasvaa. Vain uppoutuminen vaativaan, taitoja koettelevaan tehtävään tekee meistä hyviä ja arvokkaita työssämme. Taistele vastaan. Valitse päivälle yksi ”syvä työ” – sellainen, joka haastaa kykyjäsi. Karsi häiriötekijät sen ympäriltä tunniksi. Sammuta puhelin. Tuhoa internet. Keskity. Tee päivän syvä työ. 

5. Katsasta kerrostalosi. Ajattele itseäsi kerrostalona. Pohjana on fyysinen kerros. Sen jälkeen emootiot. Sitten ajattelu. Lopuksi henkinen ulottuvuus. Nämä sisälläsi olevat neljä osaa voivat olla energian antajia tai energian kuluttajia. Käy elämäsi läpi kerros kerrokselta ja kysy: mikä tällä tasolla vie energiaani? Mikä antaa sitä? Tee sitten suunnitelma yhden, mielestäsi tärkeimmän kerroksen osalta. Luovu aluksi siitä, mikä vie energiaasi. Lisää parin viikon päästä sitä, mikä antaa energiaa. Jatka saman kaavan mukaan, kuukauden välein, jokaisen kerroksen osalta. 

6. Vedä töpseli irti. Kyky irtautua työstä on yhtä tärkeä taito kuin kyky uppoutua työhön. Kovalle suorittajalle se voi olla jopa tärkeämpi. Usein sitä pitää harjoitella. Mieti millaiset rituaalit, tavat ja harrastukset auttavat sinua vetämään töpselin irti seinästä työpäivän jälkeen. Omaksu yksi niistä jo tänään. 

7. Omista viimeinen tunti taiteelle. Kun päivän työt on tehty, ja lapset laitettu nukkumaan, on aika antaa itselle lahja. Lue kirjaa keskeytyksettä. Katso kokonainen elokuva ilman mainoksia. Kuuntele äänilevy alusta loppuun. Oma suosikkini on taiteista suurin, elokuva, joka yhden ultradiaanisen syklin (90–120 minuuttia) aikana tarjoaa aristoteelisen draaman kaaren, tarinan, samastumiskohteen, näkökulmia todellisuuteen, uppotumiskeinon, ajatuksista irtautumisen, meditaation kohteen, esteettisen elämyksen ja tilaisuuden ahmia Ben & Jerry’s –jäätelöä. 


Ylläolevat kohdat löytyvät myös syksyllä 2016 ilmestyvästä kirjastani, Stressivapaa yrittäjä. Jos haluat osallistua sen kirjoittamiseen, käy täällä. Ja jos tahdot lukea edellisestä Stressivapaa johtaja-kirjastani 60 sivua ilmaiseksi, klikkaa tästä.