maanantai 28. lokakuuta 2013

Kymmenen asiaa viikossa

Ajankäytön hallinnan ei tarvitse olla monimutkaista. Mitä yksinkertaisempaa se on, sitä helpommin hyvät käytännöt jäävät oikeasti käyttöön.

Olen vuosien varrella kokeillut yhtä sun toista apukeinoa aikani hallintaan. Monet keinoista ovat olleet haastavia pitää yllä, koska ne ovat olleet - yksinkertaisesti - liian hankalia ylläpidettäväksi. Kaikkein yksinkertaisimmat tavat ovat osoittautuneet parhaiksi.

Annoin hiljattain asiakkaalleni yksinkertaisen harjoituksen ajanhallintaan. Se kuului näin: kirjoita kerran viikossa lista, johon luettelet kymmenen viikon tärkeintä työtä.

Olen tehnyt samaa itsekin. Ihmeellistä, miten noin yksinkertainen tapa voi toimia. Mutta niin se vain toimii. Kokeilepa itse.

Ota paperi, ja laita sille numerot yhdestä kymmeneen. Kirjoita sitten tälle viikolle kymmenen asiaa, jotka sinun pitää hoitaa tai saada aikaan. Yritä valita tärkeitä asioita. Jos lista jää vajaaksi, älä huoli. Voit täydentää sitä viikon kuluessa. Työt tuottavat uusia töitä, se on niiden ihmeellinen (ja toisinaan valitettavakin) puoli.

Älä myöskään huolestu, jos harjoitus tuntuu aluksi vastenmieliseltä. Monesti töiden kirjaaminen aiheuttaa vastarintaa, koska paperille kirjoitettuna ne muuttuvat näkyviksi. Ja sitä, minkä näemme, emme voi kieltää. Paperille kirjoitettuna viikon kymmenen tärkeintä työtä toisaalta painostavat ja muistuttavat olemassaolostaan; toisaalta ne tulevat melko varmasti myös hoidetuksi.

Mitkä ovat sinun kymmenen tärkeintä työtäsi tälle viikolle?

Jos haluat, voit kopioida tämän tekstin, tulostaa sen ja kirjoittaa työt alla olevaan listaan. Jos haluat aidosti kokeilla harjoituksen yksinkertaista voimaa, pidä listaa 28 päivän ajan eli neljä työviikkoa. Voit yllättyä siitä, miten paljon tärkeitä asoita saat aikaan.


1. _______________________________________________________

2. _______________________________________________________

3. _______________________________________________________

4. _______________________________________________________

5. _______________________________________________________

6. _______________________________________________________

7. _______________________________________________________

8. _______________________________________________________

9. _______________________________________________________

10. _______________________________________________________

PS. Vinkki: lista kannattaa tehdä paperille ja pitää taskussa. Näin se muistuttaa olemassaolostaan tehokkaasti ja konkreettisesti.

PS2. Sano nyt rehellisesti - olenko alkanut muistuttaa Niksi-Pirkaa? Tuntuu siltä, välillä. ;)


Kuva: Freedigitalphotos.net