maanantai 2. syyskuuta 2013

Miten vähentää stressiä?

Olin viime viikolla Mind-Body Bridging-menetelmäkoulutuksessa. Tilaisuuden järjestivät Suomen mielenterveysseura yhdessä suomalaisen MBB-työryhmän kanssa. Kaksipäiväisen koulutuksen piti menetelmän kehittäjä, Utahin yliopiston psykiatrian professori Stanley H. Block.

Stanley Block on alun perin teoreettinen fyysikko. Sen lisäksi hän on luonut uransa Hollywoodin tähtien psykoanalyytikkona. Vuonna 1994 hän turhautui psykoterapian muutosvoiman vähäisyyteen, ja alkoi kehittää omaa Mind-Body Bridging eli MBB -metodiaan.

MBB:tä on sovellettu lukusille eri aloille. Oman interessini (stressinhallinta ja sen paljastama luonnollinen, stressivapaa mieli) lisäksi sitä on käytetty muun muassa seuraavissa ongelmissa:

  • masennus
  • ahdistuneisuus
  • addiktiot
  • PTSD (post-traumaattinen stressioireyhtymä)
  • elämänkriisit
  • aggressio
  • perheväkivalta
  • kivunhallinta
  • uniongelmat

Sovelluksissa siis löytyy. 

MBB on yksinkertainen ja tehokas. Se perustuu elämänmittaisen kliinisen kokemuksen (tohtori Block on 75-vuotias harmaahapsi) lisäksi fMRI-aivotutkimuksiin. Jälkimmäisten tarkoituksena on osoittaa, miten MBB:n perusperiaatteisiin kuuluva kahden aivoverkon aktivoituminen näkyy magneettikuvauksissa.

Katsotaanpa, itse asiassa, noita perusperiaatteita vähän tarkemmin.

Katsotaan niitä harjoituksen muodossa.

Kokeile siis tätä:


1. Ajattele tilannetta, joka stressaa sinua. Piirrä A4-paperiarkin keskelle ympyrä, ja kirjoita asia siihen. Kirjoita sitten paperille mitä tahansa ajatuksia tilanteeseen liittyen. Ole mahdollisimman tarkka. Kirjoita nopeasti, ilman itsesensuuria. Vastaa pari minuuttia kirjoitettuasi seuraaviin kysymyksiin:

a) Onko mielesi kirkas vai täynnä ajatuksia?

b) Onko kehosi jännittynyt vai rento? Kirjoita missä ja miten kehosi on jännittynyt?

c) Miten toimit mielesi ja kehosi ollessa tässä tilassa?


Valmis?

Hienoa!

Sitten harjoituksen toiseen osaan. Stanley Blockin mukaan tämä osa voi muuttaa elämäsi, koska se osoittaa sinulle miten voit oma-aloitteisesti kytkeä stressiä aiheuttavan aivoverkkosi lepotilaan. Tätä aivoverkkoa nimitetään MBB-kielellä I-systeemiksi eli Identiteetti-systeemiksi.

Kokeillaan.


2. Kirjoita sama stressaava tilanne uudelle paperille, samanlaisen ympyrän sisään. Ennen kuin jatkat, varmista, että istut mukavassa asennossa. Kuuntele taustaääniä ja tunne kehosi paino tuolia vasten. Tunne jalkapohjasi lattiaa vasten ja tunne kynä kädessäsi. Ota rauhassa aikaa tähän asettautumiseen. Jos mieleesi nousee ajatuksia, palaa takaisin aisteihisi ja taustaäänien kuuntelemiseen. Kun olet asettunut aloillesi, ala kirjoittaa mitä tahansa mieleesi nouseekaan ympyrään merkitsemästäsi aiheesta. Katso miten muste imeytyy paperiin., tunne kynä kädessäsi ja kuuntele taustaääniä. Kirjoita parin minuutin ajan. Vastaa sen jälkeen kysymyksiin:

a) Onko mielesi selkeä vai sikin sokin ajatuksista?

b) Onko kehosi jännittynyt vai rento? 

c) Miten tämä tämä kartta on erilainen verrattuna ensimmäiseen? 

d) Oletko vähemmän stressaantunut? 

e) Jos voisit elää tämänkaltaisessa kehomielen tilassa, luuletko että olisit vähemmän stressaantunut ja enemmän yhteydessä omaan sisäsyntyiseen voimaasi? 

***

Tätä harjoitusta kutsutaan mind-body mappingiksi. Ensimmäinen osa karttaa kuvaa stressaantunutta I-systeemiäsi täydessä työssään. Toisen osan avulla voit kokea millaista on elää ja olla levossa olevan I-systeemin kanssa. Mainittakoon vielä, että tämä harjoitus on vain jäävuoren huippu MBB-menetelmästä.

Mind-Body Bridging -menetelmäkoulutus vakuutti ainakin minut MBB:n käyttömahdollisuuksista. Uskoisin sillä olevan merkittäviä sovellusmahdollisuuksia etenkin työelämässä, työyhteisöjen hyvinvoinnin ja tehokkuuden parantamisessa. Kysehän ei ole enempää eikä vähempää kuin yhteyden saamisesta omaan hyvinvoinnin ja viisauden lähteeseen ilman poppaskonsteja. Tuosta lähteestä kumpuavat kokemukseni mukaan luovuus, terveys ja tasapainoinen läsnäolo. Yhteyden puuttuminen johtaa loppuunpalamiseen, ahdistukseen ja työnilon täydelliseen puuttumiseen.

Jos kiinnostuit, katsasta Stanley Blockin mainio teos Mind-Body Workbook for Stress. 

Tai ota yhteyttä ja astu sisään tänä syksynä alkavalle Zenon Stressiklinikalle.