perjantai 19. heinäkuuta 2013

Miten tulla onnellisemmaksi?


Luen parhaillaan Sonja Lyubomirskyn teosta Kuinka onnelliseksi? Uusi tieteellinen lähestymistapa.

Lyubomirsky on Harvardissa koulutettu psykologian tohtori, joka on omistanut tutkijan uransa onnellisuuden tieteelliselle tutkimukselle. Vuonna 2007 julkaistussa teoksessaan hän on koonnut yhteen kutakuinkin kaiken onnellisuudesta tehdyn tutkimuksen. Sitä on paljon, ja se on mielenkiintoista.

Esimerkiksi tämä:

Onnellisuus koostuu kolmesta tekijästä.

Ensinnäkin, geeneistä.

Geenit määräävät tietynlaisen lähtötason onnellisuudelle, joka on mitä se on. Se on ikään kuin perusasetuksemme, josta ponnistamme eteenpäin elämään.

Toiseksi, onnellisuuteen vaikuttaa olosuhteet. Niitä ovat taloudellinen tilanne, siviilisääty, asuinpaikka, terveydentila, ulkonäkö, ja niin edespäin.

Kolmanneksi, onnellisuuteen voi itse vaikuttaa. Omat teot, käytös ja ajatukset ovat onnellisuuden kolmiosaisen rakenteen viimeinen palanen.

Arvaahan mikä on noiden kolmen tekijän suhde? Paljonko geenit määräävät? Entä olosuhteet ja ympäristö? Entä sitten oma tietoinen toiminta?

Annan aikaa muutaman sekunnin...

...mmm?...

(Kolmen pisteen vihje: katso ylläolevaa kuvaa.)

...no?...

...ja aika!


Geenit voittavat: 50 prosenttia.

Olosuhteet eivät: 10 prosenttia.

(Vain kymmenen!)

Ja tietoinen toiminta: 40 prosenttia.

Eli kuvan "piirakan palanen". Sen verran voimme itse vaikuttaa - ja herran jestas mikä voisikaan olla parempi projekti ja pyrintö omalle elämälle tästä päivästä alkaen! - oman elämämme onnellisuustasoon. Siis (ja tämä on tieteellistä:) ilon, tyytyväisyyden ja hyvinvoinnin kokemukseen yhdistettynä tunteeseen siitä, että elämä on hyvää, mielekästä ja elämisen arvoista.

Mietihän hetken onnellisinta tuntemaasi ihmistä. On todennäköistä - tai ainakin mahdollista - että hänelle on suotu valoisa luonteenlaatu jo geeneissä. On myös mahdollista, että hänellä "menee hyvin" ulkoisesti (mutta ei välttämättä). Mutta mitä hän tekee? Miten hän suhtautuu asioihin? Miten hän itse vaikuttaa elämänsä tolaan?

Todennäköisesti jotenkin.

Hyvät uutiset ovat, että sinä voit tehdä samoin, sinulle itsellesi toimivalla tavalla. Onnellisuutta, subjektiivista hyvinvoinnin kokemusta, on mahdollista lisätä systemaattisella onnellisuusohjelmalla.

Lyubomirskyn mukaan (miksi onnellisuustutkijoilla on aina niin oudot sukunimet? Czikszentmihalyi! Lyubomirsky! Nolen-Hoeksema!) on olemassa 12 strategiaa, jotka kohottavat onnellisuustasoa. Näitä kaikkia tukee tieteellinen tutkimus. Kuinka onnelliseksi? tarjoaa myös oivallisen testin, jonka avulla voi valita neljä itselleen sopivinta onnellisuudenkohottamisstrategiaa. Itselleni ne olivat:

  • Mukaansatempaavan toiminnan lisääminen (Flow-kokemukset) 
  • Uskonnon/henkisyyden harjoittaminen 
  • Optimismin vaaliminen 
  • Kiitollisuuden ilmaiseminen 

Etköhän sinäkin löydä omasi, sillä strategiat vaihtelevat tavoitteellisesta toiminnasta hyviin tekoihin, kunnosta huolehtimiseen ja anteeksiannon opetteluun. Jokaiselle on omat lukuisat tutkimusviiteensä kirjan takaosassa, jonka vaivaa säästämättömästä suomennoksesta täydet pisteet kääntäjä Jouni Poriolle.

Jostain ihmeellisestä syystä opus on Adlibriksessä alennuksessa, 6 euroa (postikuluineen!), joten kenties kannattaa laittaa tilaus eteenpäin.

Ja voihan siinä samalla tilata vaikka tämänkin kirjan.

;)