tiistai 9. heinäkuuta 2013

Miten saada asiakkaita?

Yrittäjälle taloudelliset huolet ovat usein suuri stressinaihe. Taloudelliset huolet yrittäjällä johtuvat monesti asiakkaiden vähäisyydestä.

Tämän artikkelin tarkoitus on auttaa aloittelevaa tai jo pidemmälle ehtinyttä yrittäjää saamaan lisää asiakkaita. Esittelen viisi hyväksi havaittua käytäntöä asiakkaiden saamiseksi. 

Joe Polish ja Dean Jackson puhuvat usein markkinointisisusta.  Se tarkoittaa sinnikkyyttä valitun strategian suhteen. On tärkeää valita itselleen mieluisa tapa kertoa yhä uudelleen ja uudelleen siitä, mitä tekee (mikä muuten on Get Clients Now! -kirjan kirjoittajan C.J. Haydenin määritelmä markkinoinnille). Tämä kertominen - mitä kerrot, miten, kenelle, missä ja milloin - on markkinointistrategiasi.

Duct Tape Marketing-kirjan kirjoittaja John Jantsch kehoittaa aina laittamaan strategian ennen taktiikkaa. Jos näin ei tee, on se vähän kuin vaihtelisi virvelöinnin, tuulastuksen ja harppuunasukelluksen välillä saman tunnin aikana heti kun kala ei nappaakaan mato-onkeen. Parempi on vaihtaa matoa, räkäistä välillä koukkuun (inhoittava tapa, jolla isäni tuntui aina saavan kalaa) ja ottaa nokoset vapa sylissä. Kyllä se siitä. Hyvin se menee. "Don't worry if it sounds like shit. Just keep at it, and pretty soon it'll be great", neuvoi Neil Young aloittelevaa kitaransoittajaakin.

Tässä siis viisi ehdotusta asiakkaiden hankkimiseksi. Muista olla sinnikäs ja antaa ilmaiseksi paljon enemmän kuin uskot olevan järkevää. Jos autat riittävän montaa ihmistä saamaan mitä he haluavat, saat sinäkin sen mitä haluat, neuvoi jo Zig Ziglarkin aikoinaan.


1. Valitse asiakkaasi.

Älä anna asiakkaidesi valita sinua. Valitse sinä asiakkaasi. Se tarkoittaa vähän samaa kuin jos etsisit uutta puolisoa. Kumppanille on oltava kriteerit. (Usein sanotaan, että ihmiset eroavat liian helposti. Minä uskon, että ihmiset menevät yhteen liian helposti.) Et kai "alkaisi olemaan", kuten nuoruudessani sanottiin, kenen kanssa tahansa? Sama asiakkaiden suhteen. Tiedä, millaisten ihmisten kanssa haluat tehdä työtä (innostuneiden? check! maksukykyisten? check! kehitystä haluavien? check!) ja kaikki menee paremmin. Mikään ei ole yhtä ahdistavaa kuin tilanne, jossa suhteen toinen osapuoli (oli se sitten seurustelua tai yrittäjyyttä) tarvitsee toista.

2. Ole niin hyvä, ettei sinua voi olla huomaamatta.

Usein puhutaan itsensä brändäämisestä ja henkilökohtaisen brändin luomisesta. Brändääminen on kaksiteräinen miekka. Toinen terä on se, jonka avulla puhkaiset kilpailun olemalla erilainen. Toinen terä on se, joka saattaa paljastua tylsäksi ja teennäiseksi, väkisin brändätyksi, ideaa vailla olevaksi. Brändäämisen sijaan kehitä itseäsi ja osaamistasi, kunnes olet Täysin Uniikki Yrittäjä. Se tarkoittaa kilpailun eliminoimista olemalla niin hyvä, ettei sinua voida olla huomaamatta. Mielestäni tämä on tulevaisuuden yrittämisen trendi. Ei kilpailua, vaan niin radikaalia osaamista ja erikoistumista, että kilpailua ei käytännöllisesti katsoen ole.

3. Ole kiva. 

Gary Vaynerchuk antaa opuksessaan Crush It! yhden neuvon: "Hustle." Suomennettuna jotensakin näin: "Pistä haisemaan." Toisin sanottuna, lähde liikkeelle. Ole tekemisissä toisten ihmisten kanssa. Nouse seisomaan tietokoneen takaa ja tapaa lajitovereitasi. Keksi tekosyitä. Keksi oikeita syitä. Käy kahvilla. Luo suhde. Ole kiva. Tai Harrison Fordin sanoin (Success-lehden haastattelussa 06/2013): "Ole helppo ihminen, tee ahkerasti töitä ja auta muita saamaan oma työnsä tehtyä. Tee juttusi innolla ja laadukkaasti."

4. Näytä mitä osaat.

Kun näytät mitä osaat, annat mahdollisten asiakkaidesi tietää, mitä teet ja miten sen teet. Näyttää voi monella tavalla. Voit julkaista blogiartikkeleita, podcastia, videoita tai kaikkia edellä mainittuja. Voit niin ikään puhua julkisella foorumilla tai järjestää oman tilaisuutesi. Michael Port neuvoo yrittäjällä olemaan aina "Always-have-something-to-invite-people-to-offer":in. Hyvä ajatus. Pidä siis aina ovesi avoimina ja anna kutsu johonkin. Oli se sitten kuukausittainen avoimien ovien päivä tai viikottainen Facebook-palaveri.

5. Muista, että innostus vaatii työtä. 

Innostus on mielentila. Työ on kehon liikettä. Pitämällä kehosi liikkeessä - sormet näppäimistöllä, kahvikupin huulilla, uutiskirjeesi liikkeellä - pidät innostuksen vireillä. On turha odottaa inspiraatiota, koska aina sitä ei ole. Mikä tahansa prosessi - oli kyse sitten millaisesta "isosta unelmasta" tahansa - käy läpi hiipumista. Noissa hetkissä auttaa vain kaksi asiaa: ulkopuolinen apu (coach, hyvä ystävä, kollega, äiti, isä, jne...) ja liikkeellä pysyminen. Tee siis itsellesi markkinointiaikataulu, ja pysyttele siinä. Sen avulla voit varmistaa, ettei asiakkaittesi elämänlaadun parantaminen työsi kautta ole kiinni ainoastaan sinun inspiraatiostasi. Siihen luottaminen ei ole eettisesti kestävää yrittämistä.