maanantai 13. toukokuuta 2013

Miten päästä huolista eroon 30 sekunnissa?

Elämän tulisi olla hauskaa.

Näin ei kuitenkaan aina ole.

Tuota hauskuutta peittää usein erilaiset negatiiviset tunteet. Nämä tunteet koetaan kehossa erilaisina jännitys-, vääntö-, kierto- ja tärinätiloina. Niihin liittyy myös eri tyyppisiä hermostuneisuuden sävyttämiä ajatuksia, kuten "Tämä ei ikinä onnistu", tai "Tästä ei kuitenkaan tule mitään", tai "Minä en ikinä opi olemaan kuten haluaisin".

Nämä kolme osaa - tunne, tuntemus ja ajatus - ovat kolme toisiinsa kietoutunutta solmua, jotka tekevät elämämme punaisesta langasta ajoittain tuskallisen tuntuisen.

Ja, kuten sanoin, elämän on tarkoitus olla hauskaa.

Mistä siis on kyse?

No, minun mielestäni ja minun kokemukseni mukaan tästä on kyse. Eli ensinnäkin, kaikki on hyvin. Emme kuitenkaan usko sitä, koska pelkäämme. Ja pelko - niin ihmeelliseltä kuin se tuntuukin - on vain pitkälle kehkeytynyt muoto siitä tiedosta, että kaikki on hyvin.

Kuulostaako uskottavalta? Ei välttämättä. Kokeillaan siis pieni koe, kolmessa osassa. Sen ei pitäisi viedä kuin kolmisenkymmentä sekuntia.

1. Ajattele asiaa, joka huolestuttaa sinua. Valitse aihe, joka tällä hetkellä tuntuu imevän elämäniloasi jännityksen tai pelon tai huolestuneisuuden muodossa. Se voi olla:

  • taloudellinen huolenaihe
  • työhön liittyvä huoli
  • parisuhteeseen liittyvä 
  • luovuuteen liittyvä 
  • ja niin edelleen...

Mikä tahansa huoli käy. Oleellista on, että siihen liittyy tuntemuksia, tunteita ja ajatuksia. Ja niitä liittyy kaikkiin huolenaiheisiin, kun tarkemmin tarkastelee. Yritä tarkastella tätä huolta mahdollisimman viileästi,  nähdä se sellaisena, mikä se on: puhtaan negatiivisena huolena tai pelkona. 

2. Yritä seuraavaksi nähdä, minkä jännityksen se kätkee taakseen.  Jokainen "täysin negatiivinen" huoli sisältää neutraalimman, ja jo aavistuksen verran kohti positiivista värähtelevän elementin. Tämä voi olla esimerkiksi seuraavanlainen: "Minua huolestuttaa, että parisuhteemme ei kestä....minussa on siis parisuhteeseemme liittyvä jännitys".

3. Yritä lopulta nähdä jännityksen kääntöpuolella oleva innostus. Jännitys on yleensä vain innostusta valepuvussa, sanotaan. Se on viisaasti sanottu, koska jos olemme rehellisiä itsellemme, näemme miten jokaiseen huoleen sisältyy jännitys jostain asiasta, josta olemme ainakin alun perin olleet innoissamme. Kyse on tällöin vain siitä, miten saamme uudelleen kiinni tuosta alkuperäisestä innostuksestamme: "Minua jännittää parisuhteemme, koska olen oikeasti innostunut siitä, ja haluan olla rakastunut kumppaniini."

Huolien muuttaminen innostukseksi (tai haluksi/toiveeksi) on kuin kolikon heittämistä. On nähtävä, miten ottaessamme vastaan innostuksen jostain (suhde, yrittäjyys, yrityksen johtaminen, talous, taiteilijuus...), otamme vastaan myös siihen liittyvät haasteet. Nämä kaksi puolta - innostus ja ongelmat - vaihtelevat. Ne esiintyvät kuitenkin aina yhdessä: olemme jännittyneitä tai peloissamme vain asioista, joilla on meille merkitystä. Niinpä oleellista onkin...

...nähdä huoli silmästä silmään


...ymmärtää huolen takana oleva jännitys


...oivaltaa jännityksen olevan itse asiassa innostusta.

Voit harjoitella näitä askelia minkä tahansa sinua huolestuttavan asian kanssa. On terveellistä vähentää huolen määrää elämässään, koska huolien taustalla on aina, lähes poikkeuksetta, innostus. Sen tunnistaminen ja tunnustaminen itselleen vapauttaa energiaa tuon innostuksen kohteen edistämisen suhteen, oli kyse sitten paremmasta ihmissuhteesta, talouselämän tasapainottamisesta tai oman yrityksen pyörittämisestä.