torstai 25. elokuuta 2011

Miten työstää unelmaansa eteenpäin

Kun jatkat unelmasi työstämistä, olet edellisen osan luettuasi (ja sen ehdotusta noudatettuasi) hyvässä lähtöasetelmassa.

Olet selkeyttänyt unelmasi toteutumista estävän nykyisen olemisen tapasi.

Olet selkeyttänyt unelmasi toteuttavan uuden olemisen tapasi.

Keinot täältä sinne matkaamisen vain puuttuvat.

Hyvä. Jatketaan siis siitä.

Ensimmäinen askel eteenpäin on tutustua nykyiseen olemisen tapaan tarkemmin. On tarkasteltava itseään sellaisena kuin on; ei sellaisena kuin haluaisi olla.

Tässä käytän esimerkkinä itseäni. Suositukset eivät täten sovi kaikille. Periaate tulee kuitenkin toivottavasti selväksi.

Unelmani oli halu (ja tarve) ansaita rahaa merkityksellisellä työllä.

Uusi olemisen tapani oli "Tuottelias taiteilija"; henkilö, joka saa paljon aikaan - mutta tekee myös töitä, joista ei aina niin pidä, sillä hän tietää niiden olevan askelia kohti syvempää päämäärää.

Nykyinen olemisen tapani oli "Idealistinen nälkätaiteilija"; kompromisseihin taipumaton visionääri, joka juuri tinkimättömyytensä takia kiertää taloudellisesti samaa, melko hedelmätöntä kehää vuodesta toiseen.

Ensimmäinen vihje itsensä tarkkailun suhteen löytyy jo toiveen sanamuodosta, nimittäin merkityksellisyyden ylikorostamisesta.

Merkityksellisyys on tärkeää - mutta juuri sen ylikorostaminen on johtanut minut siihen, missä nyt olen.

Tuottelias taiteilija ymmärtää säännöllisyyden (toiminnan) menevän monasti merkityksellisyyden edelle(sisäiset tunteet ja ajatukset); idealistinen nälkätaiteilija ei tätä kuilua kykene ylittämään.

Matka kohti unelmansa toteuttamista alkaa näin ollen sitä estävien ajatus-, tunne- ja toimintatottumusten tarkkailuun soveltuvalla harjoituksella.

Omaan tapaukseeni sopiva harjoitus voisi olla nimeltään "Idealistinen nälkätaitelija vs. rutiinit".

Idealistisen nälkätaiteilijan olemisen tapaan kuuluu elää hetkessä ja olla suunnittelematta asioita eteenpäin. Se vaatii ennakointia, kaukonäköisyyttä ja vastuunottoa - porvarillisia hyveitä, jotka sotivat Nälkätaiteilijan luovaa ja spontaania olemusta vastaan.

Tarkkaile viikon ajan miten vastustat rutiineja. Yritä havaita mihin huomiosi ja tarkkaavaisuutesi katoaa. Miten et pidä itseäsi tulosvastuullisena omasta työstäsi, vaan teet mitä milloinkin mieleen / tunteisiin juolahtaa? Miten tämä vaikuttaa fyysiseen energiaasi? Pysähdy pohtimaan tätä päivittäin kello 12.00 kahden minuutin ajaksi työpöytäsi ääreen.

Tämänkaltaisen harjoituksen avulla voi aloittaa aidon muutoksen lähtemällä liikkeelle kaikkein kiusallisimmasta tehtävästä, jonka ihminen voi vapaaehtoisesti kontolleen ottaa: oman itsensä sabotoinnin tarkastelusta vilpittömin, rehellisin ja objektiivisin mielin.

Hyi hitto!

Vaan hyvää se tekee. Siihen sitten ensi kerralla.