lauantai 16. huhtikuuta 2011

Miten perustaa oma yritys: osa 2

Artikkelisarjan ensimmäisessä osassa todettiin oman yrityksen perustamisen olevan tie henkilökohtaiseen kasvuun. Tuolla matkalla on kymmenen keskeistä vaihetta. Kaikki alkaa opiskelusta. Tämän jälkeen voidaan siirtyä tukirakenteen luomiseen.


2. Rekisteröi yrityksesi
. Toiminimi, osakeyhtiö tai osuuskunta ovat yleisimmät vaihtoehdot. Pienen yrityksen pyörittämiseen toiminimi on varsin riittävä. Tämä on työsi tukiranka. Hae myös starttirahaa: yrityksen käynnistäminen vaatii kokopäivätoimista puuhastelua. Starttirahan hakuprosessi vie aikaa, mutta on vaivan arvoista. Kuuden kuukauden ajan voit keskittyä pelkästään olemaan mahdollisimman hyödyllinen toisille, ja katsoa onko arvosi arvokasta myös muiden mielestä. Rekisteröinnin vaiheet voidaan jakaa vaikkapa näin:

  • Pyydä apua paikallisesta yrityspalvelukeskuksesta.
  • Keksi nimi yrityksellesi.
  • Rekisteröi toiminimi yrityspalvelukeskuksessa.
  • Avaa yritystili pankissa.
  • Hanki yrittäjävakuutus (YEL).

Siinä se. Tähän kuluu aikaa viikosta kahteen tai kolmeen.

3. Aseta (koti)toimistosi kuntoon. Jos hallinnoit töitä kotoasi käsin, kuten itse teen, kannattaa hankkia perustarvikkeet kotitoimistoa varten. Niitä ovat ainakin:

  • (kannettava) tietokone ja lasertulostin
  • ulkoinen lisämuisti tietokonetta varten
  • puhelin
  • kalenteri
  • arkistojärjestelmä
  • kirjekuoria & postimerkkejä
  • A4-paperia tulostukseen (100g-160 g paperia)
  • nitoja, niittejä, teippiä (Scotch on parasta)
  • taulu/A4-paperi, johon kirjoitat päämääräsi ja osatavoitteesi työn suhteen

4. Suunnittele yrityksen logo ja yleisilme. Ellet ole varma kyvyistäsi, palkkaa ammattigraafikko tai värvää ystäväsi suunnittelemaan logo. Pidä huolta, että värimaailma ja yleisilme ovat johdonmukaisia kautta linjan. Painata logon pohjalta käyntikortti ja tarvittaessa kirjekuoret. Älä pihistele: teetä käyntikortit painotalossa. Tee logolla varustettu yrityksen kirjepohja, jota käytät yhteydenotoissasi, tarjouksissasi, ja niin edelleen.

Seuraavalla kerralla tarkastellaan lehdistötiedotteen kirjoittamista, nettisivujen avaamista ja sähköpostin hyötykäyttöä.

Lue myös: