perjantai 11. maaliskuuta 2011

Miten ylittää kolmenkympin kriisi, osa 1: Kuluttajasta tuottajaksi

Työ on luonnollista halua parantaa toisten ihmisten elämänlaatua.

Filosofi Steve McIntoshin sanoin henkiselle hyvinvoinnillemme on tärkeää, että annamme energiaamme toisille arvokkaan palvelun merkeissä.

Se, mitä pidetään yleisesti arvokkaana kutsutaan työksi. Tämän työn tekeminen on tuottamista. Muiden ihmisten töiden tuloksista nauttiminen on kuluttamista.

Siirtyminen kuluttajasta tuottajaksi on usein niin sanotun kolmenkympin kriisin syy. On vaikeaa löytää tiensä maailmassa: löytää tapa tuottaa, joka on yhtä nautinnollista - tai ainakin lähellä sitä - kuin kuluttaminen. Yhtä vaikeaa on löytää ilmaisumuoto sille arvolle, jonka sisällämme tunnemme kuplivan.

Harvardin yliopiston psykologian professori George Vaillantin mukaan ainoa tapa selättää kolmenkympin kriisi on löytää työ, jonka parissa vietetty elämä on yhtä mielekästä kuin aikoinaan leikki oli. Tätä elämänvaihetta kutusutaan uran vakiinnuttamisen, career consolidationin vaiheeksi.

Vaatimus on haastava. Se edellyttää kaiken autenttisen transformaation lailla kasvua uuteen olemisen tapaan: kuluttajasta tuottajaksi. Tätä muutosta voidaan tarkastella neljältä kantilta. Kolmenkympin kriisin ylittämiseen tarvitaan siis:

  • Uusia ajattelumalleja
  • Uusia toimintatapoja
  • Uusia ihmissuhteita
  • Uusi toimintaympäristö

Nämä neljä näkökulmaa ovat integraalisen lähestymistavan lähtökohta sille, että kolmenkympin kriisi - kasvu kuluttajasta tuottajaksi - selätetään. Se, miten näitä näkökulmia mahdollisimman tehokkaasti lähestytään, määräytyy puolestaan viiden muun tekijän kautta. Niistä lisää seuraavassa osassa.