perjantai 4. maaliskuuta 2011

Miten herätä aikaisin aamulla

Olen unien ja nukkumisen suuri ystävä. Etenkin uniin ja niiden sisältämiin viisaisiin viesteihin suhtaudun lähes pyhällä kunnioituksella. Nukkumisen eduista huolimatta suurin yksittäinen hyvinvointiini, elämänlaatuuni ja -ilooni vaikuttanut tekijä on ollut aikaisen heräämisen omaksuminen.

Aloin omaksua aikaisin heräämisen tapaa muutama vuosi sitten. Nyt olen vähitellen tehnyt siitä poikkeuksilla vahvistetun säännön. Aikaisen heräämisen salaisuus on, kerrottakoon heti alkuun, että siihen ei ole mitään salaisuutta: ylös vain. Ja, kuten kaikki aiheen kanssa kamppailleet tietävät, jokunen trikki on aina tarpeen. Seuraavassa siis kuusi käytännössä hyväksi havaittua keinoa aikaiseen aamuheräämiseen.

1. Mene aikaisin nukkumaan. Aikaisen heräämisen ensimmäinen askel on mennä oikealla tavalla nukkumaan. Jos mielii nousta aikaisin aamulla vuoteesta, esimerkiksi kello kuudelta, on hyvä laittaa portit kiinni ulkomaailmaan jo pari tuntia ennen nukkumaanmenoa. Itse pidän moukkana jokaista, joka tohtii viikonpäivinä käyttää puhelinta kello 20.00 jälkeen muuten kuin äärimmäisessä hädässä. Samoin tapaan pyrin välttämään tietokoneen käyttöä, television tuijotusta (semminkin kun en omista televisiota) tai kahvin kittausta illansuussa.

2. Nukahda viisaasti. Mennessäsi illalla sänkyyn pidä rikkomattomana sääntönä lukea ainoastaan kertomakirjallisuutta. Tietokirjan lukeminen illalla on tehotonta, unentuloa häiritsevää ja pahimmillaan unta itseään häiritsevää. Illalla luettu tietokirjallisuus alkaa käydä, muhia ja prosessoitua päässä unen aikana. Se ei kannata, lisäksi se on mautonta. Yksinkertaisesti: don’t do it.

3. Omaksu iltarutiineja. Aikainen herääminen alkaa kohtuullisen aikaisesta nukkumaan menosta ja sitä edeltävistä kehoa ja mieltä rauhoittavista rutiineista. Lapsen tavoin myös aikuinen tarvitsee totuttuja rituaaleja rauhoittaakseen omaa ehtoorytmiään. Oman elämäntarkoituksen kertaaminen voi olla hyvä tapa ennen nukahtamista, jos sellaisesta on onnistunut itselleen version muotoilemaan. Toisille voi toimia meditaatio illansuussa; toisille taas jooga, lukeminen tai ulkoilu. Oleellista on, että iltarutiini on jotain, josta oma olemus tunnistaa nukkumaanmenon olevan kohta käsillä.

4. Harjoittele heräämistä. Eräs pähkähullu ja erinomaisesti toimiva tekniikka on ehdollistaa itsensä heräämään herätyskellon ääneen. Opin menetelmän aikoinaan blogisti Steve Pavlinalta. Näin se käy: laita päivällä verhot kiinni ja vaihda yövaatteet päällesi. Kapua sänkyyn ja laita herätyskello soimaan kahden-kolmen minuutin päähän. Omaksu nukkuvan ihmisen rooli; voit jopa yrittää oikeasti nukahtaa, jos se noin lyhyessä ajassa onnistuu. Kun kello soi, nouse ylös välittömästi ja kävele vessaan (tai kahvinkeittimen luo, tai mihin ikinä aamulla ensimmäiseksi suunnistatkaan). Toista proseduuri kolme-neljä kertaa, ja pidä itseäsi hyvin harjoitelleena. Jatka harjoittelua parin, kolmen päivän ajan, ja pidä itseäsi erinomaisesti ehdollistettuna. Tempun juju on tämä: kun seuraavana aamuna kello soi, olet opettanut itsesi nousemaan kyseenalaistamatta ylös vuoteesta. Jos homma ei toimi, kouluta itseäsi vielä päivän, parin ajan lisää.

5. Tee heräämisestä houkuttelevaa. Yksi unesta heräävän mielen ensimmäisiä vastaväitteitä on: ”Mitä ihmettä minä teen hereillä näin aikaisin?”. Kysymykseen kannattaa valmistautua vastaamaan jo etukäteen. Toisin sanoen, aikaista heräämistä kannattaa motivoida varaamalla itselleen aamuisin ylösrakentavaa ja mukavaa tekemistä. Itse aloitan yleensä lyhyellä meditaatiolla, jonka jälkeen joko pistäydyn kuntosalilla, luen tietokirjaa (johon ei päivän aikana enää tunnu jäävän aikaa) tai tavaan romaania. Näistä aamutoimista kehkeytyy ajan myötä varsinainen aamurituaali, jonka ylläpitäminen on jo itse oma palkintonsa. Erityisen miellyttävää on tietää tehneensä hyvinvointinsa vuoksi jo vaikka mitä, kun muut vasta nousevat ylös sängystä.

6. Sitoudu aikaiseen heräämiseen 30 päivän ajaksi. Kuukauden päivät on yleensä hyvä aika määrittää tekeekö jokin asia itselle hyvää vai ei. Aamuheräämiseen kannattaa tuona aikana sitoutua päivittäin; sen jälkeen voi pitää vaikka viikonloput vapaina. Lisäksi heräämisaika on viisasta päättää etukäteen. Poikkeuksia ei kannata pitää edes silloin, kun ilta on jostain syystä venynyt myöhään. Poikkeuksen tullessa kannattaa aloittaa koe alusta. Se vaikuttaa omaan itseluottamukseen ja -kunnioitukseen merkittävällä tavalla, ja siitä tämänkin tavan omaksumisessa on lopulta kyse. Luottamus oman itsen kykyyn hallita elämänlaatuunsa vaikuttavia tekijöitä on se isompi kokonaisuus, jonka sisään tämäkin tapa - aikainen herääminen - kietoutuu.

Muutokset eivät ole yhtä tärkeitä kuin ne ominaisuudet, joita muutos meissä kasvattaa. Vielä muutama vuosi sitten en olisi uskonut, että jonain päivänä olen Aikaisin Heräävä Ihminen. Aristoteleen uskotaan aikoinaan todenneen, että hyve on jotain, jota säännöllisesti teemme. Tavallista parempi elämä ei, näin ollen, koostu synnynnäisistä piirteistä, vaan tavoista, tottumuksista ja rutiineista, joita itse itsellemme voimme opettaa. Yksi niistä parhaista on aikaisin herääminen.

Lisälukemista