keskiviikko 9. helmikuuta 2011

Miltä haluat elämäsi näyttävän vuoden kuluttua?

Voimakkaimpia omaan elämänlaatuun vaikuttavia harjoituksia on käyttää mielikuvitustaan.

Harjoitus on yksinkertainen. Kuvittele, miltä haluat elämäsi näyttävän vuoden kuluttua. Kuvittele se mahdollisimman yksityiskohtaisesti.

Jos haluat asua uudessa paikassa, kuvittele uusi asuntosi ja sen sisustus mahdollisimman tarkkaan. Kuvittele, miltä sinusta tuntuu. Kuvittele, mitä ajattelet. Kuvittele, mitä puhut, mitä kirjoja luet ja mitä syöt.

Harjoitus on hyvä jäsentää yhden päivän (tai viikon) ympärille. Aloita siis vuoden kuluttua tästä päivästä, ja siitä hetkestä kun heräät. Mitä kello on? Heräätkö ilman herätyskelloa vai herätyskellon kanssa? Millainen herätyskello jälkimmäisessä tapauksessa sinulla on?

Miltä sinusta tuntuu heti heräämisesi jälkeen? Mitä teet? Miten aamusi alkaa, ja miten sen lähtee siitä käytiin? Käy päiväsi ensimmäinen puolisko läpi tunti kerrallaan mielikuvituksessasi, ja kirjaimellisesti ole siellä jo nyt. Mielikuvituksen pyhä voima on kyky olla jossain muualla missä tällä hetkellä ”oikeasti” on, ja tuon jossain-muualla-olon myötä vähitellen toteuttaa todellisuuteen oma kuvitelmansa.

Kun olet elänyt vuoden kuluttua olevan aamupäiväsi, siirry puoleenpäivään ja siitä eteenpäin kohti iltapäivää. Kuvaile itsellesi tavanomainen päiväsi, ja miten siirryt hiljalleen työnteosta (jos päivärytmisi on edes jossain määrin porvarillinen) vapaa-aikaan. Miten tuo siirtymä tapahtuu? Koe siirtymä kehossasi.

Jatka mielikuvaasi vielä illanviettoon, iltatoimiin ja nukkumaan menemiseen saakka. Kuvittele, mitä teet, ajattelet ja tunnet juuri ennen nukahtamista. Anna mielikuvasi olla niin innostava, motivoiva ja aito, että et malta odottaa eläväsi juuri kuvittelemaasi päivää.

Ja tämän jälkeen, ala rakentaa suunnitelmaa ja ottaa askelia päivittäin, viikottain ja kuukausittain mielikuvasi toteuttamisen eteen. Aikaan saattaminen vaatii rohkeutta. Ennen kaikkea se vaatii rohkeutta käyttää mielikuvitustaan.